In, Out a Thru: Stručná historie standardu MIDI

In, Out a Thru: Stručná historie standardu MIDI

Pokud se zajímáte o elektronickou muziku, určitě jste o MIDI už slyšeli. Možná máte i docela slušný pojem o tom, co jsou to MIDI kontroléry, MIDI noty nebo MIDI soubory. V dřívějších dobách neexistovalo USB a nebylo snadné tak něco spolu propojit. Byly zde obrovské mezery v komunikaci jednotlivých technologií a v elektronické muzice to platilo dvojnásob.

Vytvoření MIDI standardu tak vyřešilo spoustu problémů a přineslo řád do přenosu hudebních informací mezi softwarem, hardwarem a operačními systémy jednotlivých zařízení.

Definice MIDI

MIDI (Musical Instrument Digital Interface) je definováno jako technický standard, který popisuje protokol, rozhraní a konektory a umožňuje tak propojení široké škále elektronických hudebních nástrojů, počítačů a dalších souvisejících zařízení a jejich vzájemnou kouminikaci. Je to vlastně způsob vytváření, přenášení a přijímání informací, které popisují všechny možné aspekty "hudební informace". V praxi to znamená, že jedno zařízení může ovládat druhé (víceméně) v reálném čase. A to jak editaci zvuků nebo nastavení, tak tato data ukládat a později načítat.

Kde to všechno začalo?

Dave Smith a spolupracovníciDave Smith a spolupracovníci

První myšlenka standardizace byla navržena zakladatelem společnosti RolandIkutaro Kakehashi v červnu 1981 diskutoval svoje návrhy s Tomem Oberheimem (Oberheim Electronics) a Dave Smithem (v té době ředitel Sequential Circuits). Všichni tři, stejně jako spousta dalších, byli frustrování tím, že mají k dispozici spoustu skvělých zařízení, ale není žádný způsob, jak je spolu propojit. A tak se rozhodli, že zkusí vymyslet nějaký standard pro vzájemnou komunikaci.

Společně se zástupci firem Yamaha, Korg a Kawai se podařilo tento standard vytvořit běhěm několika let. Vývoj byl oficiálně oznámen Robertem Moogem v říjnu 1982 a už v lednu 1983 představil Dave Smith na NAMM (National Association of Music Merchants) propojení dvou syntezátorů - Prophet 600 a Roland JP-6.

To byl pro elektronickou muziku zásadní zlom. Hlavně, když si představíme dobu, kdy počítače měli zhruba 64 KB operační paměti (tenhle článek zřejmě čtete na něčem, co má tak 8 GB) a zařízení různých firem spolu neuměli komunikovat. Od této doby měl každý syntezátor nebo sampler možnost propojit se s ostatními, být synchronizován a vyměňovat si s ostatními informace.

A něco navíc

MIDI konektoryMIDI konektory

Jeden z důvodů, proč se MIDI stal tak úspěšným, je to, že využívá minimální množství paměti. Informace posílané mezi zařízeními jsou slučovány do zpráv se "slovy" vytvořenými z bitů (jedničky a nuly). Každé takové "slovo" má deset bitů: jeden definuje, zda se jedná o status nebo data, 7 bitů s informacemi a po jednom bitu na začátku a na konci. Takové zprávy obsahují veškeré nezbytné informace, které cílové zařízení potřebuje k vytvoření specifického zvuku. Obsahují vše od výšky tónu (nota) přes sílů "úderu", délky až po informaci o rychlosti pro synchronizaci tempa.

SysEx

Zatímco klasické MIDI zprávy nesou zmíněné informace, další typ zpráv byl vyžádán přímo hudebním průmyslem. A zde přišli na řadu SysEx zprávy (System Exclusive). SysEx rozšiřují originální specifikaci MIDI o možnost posílat i jiná data. Ta jsou určena jenom jedomu konkrétnímu zařízení a ostatní je ignorují.

SysEx je jedním z hlavních důvodů, proč se MIDI drží jako standard tak dlouho. Výrobcům to přineslo možnost kontrolovat parametry specifické pro jejich výrobky, a spoustu prostoru pro flexibilitu a kompatibilitu. Do běžné praxe se pak dostalo používání SysEx pro ukládní a načítání patchů (zvukových nastavení). Od této chvíle tak bylo možné uložit kompletní nastavení nástroje a později ho vyvolat třeba jedním tlačítkem.

Jako bonus, SysEx taky zajistili schopnost poslat transportní informace (stop, play, přehrát, ...). Zařízení, jako třeba páskové rekordéry, tak najednou mohli ovládat vše ostatní a začalo se jim říkat MMC (MIDI Machine Control). To ale otevřelo cestu i dalším výrobcům syntezátorů, protože mohli do svých nástrojů implementovat ovládání "na dálku" tlačítek (play/stop/nahrávání) stejně jako faderů/potenciometrů a vlastně všech možných parametrů.

Závěr

MIDI vydláždilo cestu tisíce syntezátorům. Bez kompatibilního komunikačního standardu by elektronická hudba nebyla tam, kde je dnes. SysEx pak vytvořil další prostor pro přizpůsobení, stejně jako MMC. V hudební teorie se už staletí téměř nemění a i MIDI stává standardem, který bude mít svoje místo i v budoucnosti a svoji pozici dále upevňuje.

A tento standard není konečný. Podívejte se na stránky MIDI asociace, co všechno za poslední rok přinesli!

Článek byl přeložen a uveřejněn se souhlasem autora. Originál v angličtině: In, Out, And Thru: A Brief History Of The MIDI Standard. Sledujte Dance Music Northwest na Facebooku.

Nejnovější články

Nejčtenější články